top of page

Avtalsvillkor

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER TILL KONSUMENT

Renrums i Sverige, org. nr. 900108-8237 (“Renrums”) tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom städning, fönsterputs, storstädning och flyttstädning (“Tjänsterna”).

Dessa allmänna villkor gäller mellan Renrums och en fysisk person (“Kunden”) som beställer en eller flera av Tjänsterna från Renrums. En beställning kan göras via Renrums webbplats, ett externt förmånsportal, via e-post eller telefon. Beställningen/tjänsteavtalet tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella bilagor utgör avtalet mellan Renrums och Kunden (“Avtalet”). Vid motstridigheter mellan dessa allmänna villkor och beställningen/tjänsteavtalet (inklusive eventuella bilagor) har beställningen/tjänsteavtalet (inklusive bilagor) företräde.

1. RENRUMS TJÄNSTER

1.1 Kunden beställer Tjänsterna enligt gällande prislista eller som ett abonnemang med fast månadsavgift enligt vad som anges i Avtalet.

2. RENRUMS ÅTAGANDEN

2.1 Renrums ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Tjänsterna ska utföras noggrant och på ett professionellt sätt. Renrums personal ska ha nödvändig utbildning för att utföra Tjänsterna, och Renrums innehar erforderliga tillstånd för att utföra Tjänsterna utifrån den information som tillhandahålls av Kunden.

2.2 Om det särskilt har avtalats att viss personal ska utföra Tjänsterna, kommer Renrums att göra sitt bästa för att uppfylla detta. Vid sjukdom eller annan frånvaro, eller vid ombokning från Kundens sida, förbehåller sig Renrums rätten att ersätta den utsedda personalen med annan personal.

2.3 Renrums har rätt att anlita underleverantörer för att utföra Tjänsterna. Renrums ansvarar dock fullt ut för sina underleverantörer som för egen personal.

3. KUNDENS ÅTAGANDEN

3.1 Kunden ska säkerställa att Renrums har tillgång till lokalen och att nödvändig utrustning och material finns tillgängligt för att Renrums ska kunna utföra Tjänsterna enligt Avtalet.

3.2 Kunden ska kontinuerligt informera och samråda med Renrums om förhållanden i hemmet som kan vara av betydelse för utförandet av Tjänsterna. Detta inkluderar att tillhandahålla korrekt information om uppdragets omfattning. Kunden ska särskilt informera om pågående renoveringar samt förekomst av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material, samt hur dessa bör hanteras.

3.3 Renrums ansvarar för nycklar som kvitterats ut skriftligen från Kunden. Om Kunden och Renrums kommer överens om annan hantering av nyckel i samband med uppdraget, sker detta på Kundens egen risk. Kunden är skyldig att hämta och kvittera ut nycklar som förvaras hos Renrums kontor vid Avtalets upphörande, om inget annat skriftligen avtalats. Har Kunden inte hämtat nycklarna inom en (1) månad från det att Renrums meddelat att nycklarna ska hämtas, kommer nycklarna att förstöras. På skriftlig begäran kan nycklarna skickas med rekommenderat brev eller annan försändelse, men detta sker helt på Kundens egen risk och Renrums ansvarar inte i sådana fall.

3.4 Kunden ska säkerställa att Renrums personal erbjuds en god och säker arbetsmiljö enligt gällande lagar och regler vid utförandet av Tjänsterna.

3.5 Om Kunden inte uppfyller sina åtaganden har Renrums rätt att debitera avgifter enligt gällande prislista.

4. RENRUMS RÄTT ATT AVBÖJA TJÄNSTER

4.1 Renrums förbehåller sig rätten att ensidigt avböja att utföra Tjänster om särskilda skäl föreligger. Särskilda skäl kan till exempel vara att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder respektfullt mot Renrums personal, lämnar felaktig information i strid med punkt 3.2, tillhandahåller olämplig utrustning eller material, inte kan garantera en säker arbetsmiljö eller omständigheter föreligger som gör det orimligt att utföra Tjänsterna enligt Avtalet.

4.2 Om Renrums avböjer att utföra en tjänst har Renrums rätt att debitera Kunden enligt gällande prislista.

5. OMGJORD BOKNING OCH AVBOKNING AV TJÄNSTER

5.1 Kunden har rätt att boka om eller avboka en tjänst utan kostnad om detta sker minst fem (5) arbetsdagar före den dag då tjänsten skulle utföras. Om avbokningen avser en tjänst som ingår i ett veckostädningsabonnemang gäller vad som anges i punkt 6 nedan.

5.2 Vid ombokning som sker senare än fem (5) arbetsdagar före tjänstens utförande, debiteras Kunden 12,5 % av kostnaden för det aktuella tillfället.

5.3 Vid avbokning senare än fem (5) arbetsdagar före tjänstens utförande, debiteras Kunden 25 % av kostnaden för det aktuella tillfället.

5.4 Avgifter för avbokning och/eller ombokning är inte berättigade till RUT-avdrag.

6. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR ABONNEMANG

6.1 Om Kunden väljer att avboka ett tillfälle som ingår i ett abonnemang, sparas motsvarande antal timmar i en tidbank som Kunden kan använda vid ett senare tillfälle. Vid användning av tidbanks­timmar tillämpas principen “sist in, först ut”.

6.2 Om inte annat särskilt avtalats, får Kunden spara maximalt antal timmar motsvarande (i) fem (5) tillfällen vid abonnemang med städning varje vecka, eller (ii) tre (3) tillfällen vid övriga abonnemang. Överskjutande timmar debiteras Kunden.

6.3 Renrums förbehåller sig rätten att radera tidbankstimmar som inte utnyttjats inom ett (1) år från det att tillfället avbokades.

6.4 Kunden kan se sitt tidbanksaldo i Renrums kundapplikation.​

7. ÅNGERRÄTT

7.1 Om Avtalet ingås med Kunden på distans, har Kunden rätt att ångra sig enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Ångerrätten innebär att Kunden har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från det att Avtalet ingicks.

7.2 Om Kunden utnyttjar ångerrätten har Renrums rätt till en proportionell ersättning för den del av Tjänsterna som utförts innan Kunden meddelat att hen vill utnyttja ångerrätten.

7.3 Om Kunden vill utnyttja sin ångerrätt ska Renrums meddelas via e-post.

7.4 Om tjänsten har utförts i sin helhet gäller 2 kap. 11 § i distansavtalslagen, vilket innebär att Kunden inte kan utnyttja ångerrätten om tjänsten har slutförts och Kunden samtyckt till detta vid bokningen.

8. PRISER OCH AVGIFTER

8.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna anges i Avtalet eller, om inget specifikt pris har avtalats, i Renrums vid var tid gällande prislista. Om inget annat anges är alla priser inklusive moms och eventuella RUT- eller ROT-avdrag.

8.2 Renrums har rätt att ta ut en serviceavgift som motsvarar Renrums kostnader för städmaterial, utrustning och administration av RUT eller ROT.

8.3 Renrums har rätt att justera avtalade priser baserat på förändringar i konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar, andra förändringar i Renrums kostnadsbas, lagar, myndighetsbeslut, skatter, avgifter eller andra offentliga pålagor samt liknande omständigheter som påverkar priset på Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar prisjusteringen har Kunden rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan inom två (2) veckor från mottaget meddelande.

8.4 Om Kunden utökar omfattningen av Tjänsterna under avtalstiden eller om Renrums måste vidta oförutsedda åtgärder för att kunna uppfylla sina åtaganden, har Renrums rätt att debitera för extra arbete. Detta gäller även extra arbete som beror på att Kunden lämnat felaktig information i strid med punkt 3.2.

9. RUT- OCH ROT-AVDRAG

9.1 Renrums ansvarar för att ansöka om RUT- och/eller ROT-avdrag hos Skatteverket. Kunden ansvarar själv för att kontrollera sin rätt till RUT- eller ROT-avdrag. Renrums följer vid var tid gällande lagstiftning och regler för RUT- och ROT-avdrag.

9.2 Kunden har rätt att begära RUT- eller ROT-avdrag för en del av kostnaden för Tjänsterna, i den mån dessa är avdragsgilla. Kunden ska meddela Renrums om denne vill utnyttja sådant avdrag.

9.3 Om Skatteverket inom sex år från det aktuella beskattningsåret beslutar att Kunden inte haft rätt till RUT- eller ROT-avdrag, är Kunden skyldig att betala det beloppet till Renrums. För mer information, se www.skatteverket.se.

10. BETALNING

10.1 Utförda Tjänster faktureras i efterskott och betalning ska ske senast på fakturans förfallodag.

10.2 Vid utebliven betalning har Renrums rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.

10.3 Om Kunden är sen med betalningen har Renrums rätt att omedelbart avbryta utförandet av Tjänster och leverans av eventuella produkter, samt frysa Kundens tjänster. Att frysa tjänster innebär att bokade tjänster avbokas och att Kunden inte kan boka nya förrän hela skulden är betald.

10.4 Invändningar mot faktura ska lämnas senast samma dag som fakturans förfallodag.

11. UTEBLIVEN ELLER FELAKTIGT UTFÖRD TJÄNST

11.1 Om Renrums inte utför en tjänst och det inte beror på Kunden, ska Kunden inte debiteras för det aktuella tillfället.

11.2 Vid fel eller brister i Renrums utförande av en tjänst måste Kunden meddela detta inom 48 timmar efter att tjänsten har utförts. Renrums ska ges möjlighet att åtgärda felet inom rimlig tid. Om felet inte kan åtgärdas, eller kvarstår efter åtgärdsförsök, kan Kunden ha rätt till prisavdrag.

11.3 Ersättning för skador på egendom som uppstått vid Renrums utförande utgår endast om Kunden kan bevisa att Renrums orsakat skadan.

11.4 Kunden ska reklamera fel eller brister inom skälig tid från det att Kunden upptäckt eller borde ha upptäckt felet.

11.5 Om Kunden vill reklamera en tjänst ska detta ske via e-post. Kunden ska använda det formulär som Renrums anger eller följa Renrums instruktioner och bifoga eventuell dokumentation (exempelvis bilder och information).

12. ANSVARSBEGRÄNSNING

12.1 Renrums ansvarar endast för direkta skador som direkt uppstått på grund av fel eller brist i utförandet av Tjänsterna. Renrums ansvarar aldrig för indirekta skador såsom t.ex. utebliven vinst, löneförlust, semesterersättning eller andra följdskador.

12.2 Renrums ansvar är begränsat till högst ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) per kalenderår.

12.3 Begränsningarna i punkterna 12.1 och 12.2 gäller inte vid personskador, grov vårdslöshet, uppsåt eller då annat följer av tvingande lag.

12.4 Renrums ersätter inte skador som uppstått på grund av att Kunden lämnat felaktig eller ofullständig information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål enligt punkt 3.2. Ej heller ersätts normalt slitage på fast eller lös egendom som uppkommer vid ansvarsfullt och normalt utförande av Tjänsterna. Vid reklamation av skador på fönster följer Renrums gällande riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av plan-glas (Svensk Planglasförening).

12.5 Om Kunden själv bidragit till skadan genom vårdslöshet eller underlåtenhet, reduceras Renrums ansvar i proportion till detta.

12.6 Ersättningen för skadad egendom som Renrums ansvarar för beräknas enligt marknadsvärdet och skadans omfattning. Avdrag för ålder och slitage kan göras. Renrums ansvarar inte för att erskaffa eller reparera egendom.

13. AVTALETS GILTIGHET OCH UPPSÄGNING

13.1 Om inget annat anges gäller Avtalet tills vidare från undertecknandedatum och kan sägas upp av båda parter med en (1) månads uppsägningstid.

13.2 För tjänster som omfattas av abonnemang avslutas Avtalet den sista dagen i månaden efter den månad då uppsägningen skett.

13.3 Kunden ska betala för alla utnyttjade tjänster och har två (2) månader efter uppsägning på sig att nyttja sparade timmar i tidbanken enligt punkt 6.1. Sparade timmar återbetalas ej.

13.4 Om någon av parterna bryter mot Avtalets villkor på ett väsentligt sätt och inte åtgärdar detta inom tio (10) dagar efter skriftlig uppmaning, har den andra parten rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.

14. PERSONUPPGIFTER

14.1 Renrums behandlar personuppgifter om Kunden och i vissa fall Kundens anhöriga i samband med utförandet av Tjänsterna. Mer information om Renrums behandling av personuppgifter finns i Renrums integritetspolicy.

15. ÖVRIGT

15.1 Kunden får inte överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet till annan part. Renrums har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet, under förutsättning att Kunden meddelas skriftligen.

15.2 Dessa allmänna villkor kan ändras av Renrums från tid till annan. Sådana ändringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte godkänner ändringarna har Kunden rätt att säga upp Avtalet enligt uppsägningstiden i punkt 13.2 inom två (2) veckor från mottaget meddelande.

16. TVISTER OCH TILLÄMPLIG LAG

16.1 Om en tvist uppstår och parterna inte kan lösa den själva, har Kunden rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, i den mån nämnden är behörig att pröva ärendet.

16.2 Svensk lag ska tillämpas på Avtalet.

16.3 Tvister som uppstår med anledning av Avtalet ska avgöras av Stockholms tingsrätt. Kunden har dock rätt att väcka talan vid tingsrätten i den ort där Kunden har sin hemvist enligt 10 kap. 8 a § rättegångsbalken.

bottom of page